Om:

Josefina Björks konstnärliga praktik har de senaste åren delats mellan egna projekt och samarbetsprojekt med andra konstnärer och kompanier inom performance och utvidgad koreografi. Parallellt med konstproduktioner har hon startat upp organisationen kring konstplattformen Ställbergs gruva, i en gammal järnmalmsgruva utanför Kopparberg och tagit examen i Fri konst på Akademin Valand.

Björks verk tar ofta formen av situationer där publiken deltar aktivt och ryms inom ramen för det som kallas immersive performance. Situationerna utspelar sig i brytpunkten mellan det psykologiska och strukturella och undersöker hur gruppdynamik kan användas för att avslöja samtida dilemman. Situationerna utspelar sig på bekanta samhällsinstitutioner, såsom en turist-charter som undersöker den konflikt mellan ”varat” och ”görat” som uppstår när produktionsinriktade identiteter närmar sig fenomenet semester (Charter 2014). En online-service som undersöker kommodifieringen av intimitet (Dance Machine 2016), eller ett discorum i den vita kuben som ställer de traditionella rollerna av betraktare/performer på ända (Nothing here to see 2016).

Skam, marknadslogik och anknytning är tre ämnen som stark definierar innehållet i hennes verk, där hon genom en skruvad, men ärlig situation låter deltagaren undersöka sina tankar och känslor kring verkets ämne, med besökare/performer-relationen som spegel.

Björk har skapat verk för bla: Tur-teatern, Skogen, Göteborgs Stadsmuseum, Alingsås Museum Galleri Konstepedemin och the Non Existent Center. Bland hennes samarbeten är det med performancekompaniet Poste Restante det längsta och mest betydande. Med dem har hon jobbat som performer och scenografiassistent och turnerat på internationella teater- och performancefestivaler kontinuerligt sedan 2010. Hösten 2017 medskapade hon verket Desperado som spelades på TUR-teater Utöver rena konstproduktioner är Björk engagerad i två kollektiva konstprocesser: Ägarguppen för Ställbergs gruva där jag är styrelseordförande och Skogen-skolan där jag håller kursen ”Skogen school of performance anxiety”.

Arbeten i urval

Egna projekt:
2018
Sept Arbetsresidens, H E X, SKOGEN, Göteborg.
Jul Arbetsresidens, H E X, Ställbergs gruva, Ljusnarsberg.
Juni-AugDeltagarbaserat performance: Things that Matter, Käsitekesä, Korkeaoja, Finland.
April Arbetsresidens och visning Things that Matter, Skogen , Göteborg

2017
April Deltagarbaserat Performance Skogen School of Performance Anxiety, Skogen, Göteborg.
Maj Deltagarbaserat Performance, Visa din, så visar jag min, Galleri Konstepedemin, Göteborg.
2014- 18 Initiativtagare/Ledare för Valand Performance group.

2016
Maj Performance, Nothing Here to See , Galleri Rotor, Göteborg.
Mar Grupputställning, Formaly Known As, Gallery A-Venue, Göteborg.
Nov Grupputställning, Story on story, Alingsås museum, Alingsås.

2015
Jun-Aug Installation, Dance Machine, Göteborgs Stadsmuseum, Göteborg.
Feb Installation, Dance Machine, Galleri Rotor, Göteborg.

2014
Sept Grupputställning, Educate this, Akademin Valand, Göteborg.
Jul Deltagarbaserat Performance Sightseeing, HOPE tourist center, The non existent Center, Ställbergs gruva.
Jul Deltagarbaserat performance Charter, DOPET konstfestival, The non existent Center, Ställbergs Gruva.
Dec Installation, Apokalyps, Acephale Native, Röda stens konsthall, Göteborg.

Sammarbeten:
2018
Jun-Nov Scenograf, dramaturg, Ljusdesign, Someone You Trust, NYXXX Scenkonst, Skogen.
Aug Performer, PROSPEKT, Regi:Geraldine Juarez, Botaniska trädgården, Göteborg.
Maj Performer, Kamratföreningen Leviathan, Poste Restante, Skogen, Göteborg.

2017
Jul-MarsScenografi och Kostym, Sång Till Välfärfden, Riksteaten, Stockholm.
Jun-nov Koncept och Regi, Desperado, Poste Restante, MDT/Tur-teatern, Stockholm.

2016
Nov Performer, Gravity, Koreograf Kaspar Ravnhöj, Norvegian Theater Academy.
Sep Performer, MUD- forever jouvay, Regi Tony Hall, The House and the lights - performance festival, Fredrikstad, Norge. Aug Performer, Kamratföreningen Leviathan, Poste Restante, Inkonst, Malmö.
Jun-Jul Scenografi och kostym, Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen, Ställbergs gruva.
Mar Scenografi, Mephobia (Film), Regi Mika Gustafson, Filmhögskolan, Göteborg

2015
Sept-nov Performer och scenografiassistent, Kamratföreningen Leviathan, Poste Restante, MDT, Stockholm
Jun-Aug Scenografi och kostym, Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen, Ställbergs gruva

2014
Sept Performer, En gåva från Haroon, The non existent Center , Göteborgs stadsmuseum, MOTBILDER / ICIA. göteborg
Jul Performer och scenografiassistent, Civilisation and its Discontent, Poste Restante,
- Göteborgs konsthall - Juni
- Northwind festival, Berlin - Augusti
Maj Konstnärsresidens, The Non Existent Center, Ställbergs gruva, Ljusnarsberg
Maj Visuellt koncept, scenerna,Göteborg Dans-och teaterfestival
Mars Performer och scenografiassistent, Loitering With Intent, Poste Restante, Uni Arts, Stockholm

2013
Jul Performer och Scenografiassisent, Civilization and its Discontents, Poste Restante
- Baltic Circle Festival, Helsinki – November
- MDT, Stockholm (Endast performer) – September

Maj Performer och Scenografiassisent: The Economy of Pleasure, Poste Restante
- Verkstad, rum för konst, Norrköping – Oktober
- Svenska Scenkonstbiennalen, Jönköping – Maj
Maj Scenografi och kostym, Interior life (dansfilm), Regi Alexandra Wingate, Vilda bomben film, Göteborg
Apr Scenografi och kostym, Dear real doll, (dansperformance), Regi Alexandra Wingate, Tredje våningen, Göteborg
Apr Performer, Closing Time, Folkoperan, Stockholm

2012
Aug Performer, The Dinner Club, Poste Restante, Göteborg
Aug Performer, Closing Time, Poste Restante, Stora Teatern, Göteborg
Apr Producent, ID (interaktivt performance), Privatteatern, Skogen, Göteborg
2008- 2 Producent, Fair magazine (hållbart modemagasin), 2 numme à 25 000 upplagor, fristående, Stockholm

Utbildning:
HT:18 How Dance Thinks
, Dans och Cirkushögskolan
2014-17 Kandidatexamen i Fri konst, Akademin Valand, Göteborg
Utbyte16 Kandidatprogram i Skådespeleri/Performance, Norwegian Theater Acadamy, Fredrikstad
2012-13 Skulptur, installation och performance, Göteborgs konstskola (förberedande konstskola),
2007-08 Hållbar samhällsutveckling 60 hp, Stockholms universitet, Stockholm
2006-07 Textil modedesign, 1-årig grundutbildning, Katedralskolan, Skara
2000-03 Studentexamen, Estetiska programmet: musik, Västerhöjdsgymnasiet

Stipendier och förtroendeuppdrag i urval:
Tobinssons Examensstipendie (Akademin Valand) 2017
Fredrika Bremer stipendiet 2017
Arnulfska Resestipendiet 2016/17
Adelbertska Resestipendiet 2016
Styrelseordförande i Non Existent Resources, Ägargruppen för ställberg gruva. 2017 - 2019

Press:
Recension PROSPEKT: Sara Arvidsson, GP, 18-09-15
http://www.gp.se/kultur/kultur/v%C3%A4rlden-som-en-o%C3%A4ndlig-utst%C3%A4llning-1.8276192?noAccess=true&aId=1.8276192

Recension DESPERADO, Örjan Abrahamsson, DN, 17-11-13
https://www.dn.se/kultur-noje/scenrecension-lekfullt-performance-med-filosofiskt-allvar/?fbclid=IwAR1uoVH904h56grkkuCeu5jtOYYx_lacwkle1ae0-7HT23CSZZIRzxosvQw

Recension SÅNG TILL VÄLFÄRDEN, Anna Hellgren, Expressen, 18-03-06
https://www.dn.se/kultur-noje/scenrecension-lekfullt-performance-med-filosofiskt-allvar/?fbclid=IwAR1uoVH904h56grkkuCeu5jtOYYx_lacwkle1ae0-7HT23CSZZIRzxosvQw

Recension KAMRATFÖRENINGEN LEVIATHAN, Örjan Abrahamsson, DN, 15-10-05
https://www.dn.se/kultur-noje/scenrecensioner/poste-restante-kamratforeningen-leviathan/

Sammarbetspartners:
www.stallbergsgruva.se
www.poste-restante.se
www.saraandreasson.nu